Trygghet bland allt det nya

Att komma till ett helt nytt ställe där man knappt varken hittar någonstans eller känner någon är ganska svårt. Det tar tid att landa och kunna slappna av bland allt det nya. Mycket energi går åt när hjärnan går på högvarv och det är mycket att ta in. Jag tror att vi alla, medvetna om det eller ej, har saker, aktiviteter, personer eller platser som vi dras till lite extra mycket när vi behöver stressa ner och samla tankarna.

Det allra tydligaste som jag vänder mig till för trygghet och balans i vardagen och livet är yoga. Träning gör mig nästan alltid lugn och glad men det som är mest effektivt för mig är för det mesta yoga. Det går att likna med ett tidigt morgonpass längdskidåkning ensam i skogarna i total tystnad, bortsett från ljudet av stavar och skidor mot snön, andetagen och naturen runt omkring. I det går det att finna samma mentala stillhet och rofyllda känsla som kan upplevas genom yoga.

2016-08-10 17.21.51

Om du som läser detta inte har någon som helst tidigare erfarenhet av yoga så kan min uppfattning och bild av det låta flummig och en yogamatta kanske för dig bara är ett träningstillbehör. Min yogamatta symboliserar så väldigt mycket mer för mig som inte är helt enkelt att beskriva. Att spendera tid på min matta handlar om att stänga ute allt det som händer runt omkring och vända all energi inåt, till kroppen och andetaget. Ett känt citat från Patanjali för att beskriva detta är ”yoga is the practice of quieting the mind”. Det som yogamattan främst symboliserar för mig är balans, fridfullhet, mental återhämtning, kraftsamling och trygghet.

Vi har alla olika vägar för att finna välmående, stressa ner och samla tankarna och det här är en av mina favoriter.

2016-08-10 17.33.42

Kommentera

