Vegetariska matlådor

Matlådor är ju en students bästa vän och oavsett om man gillar att spendera tid i köket eller inte så är det väldigt bekvämt att på vardagarna kunna ha mat färdigt när man ofta har mycket annat att göra. Det händer med jämna mellanrum att jag får frågan ”men vad äter du egentligen?” och det är sällan som jag lyckas besvara den frågan på ett bra sätt där och då. Idag när jag förberedde ett gäng matlådor inför en intensiv första tid på LTU så kom jag på att jag ju lika gärna kan dela med mig av det jag tillagade. Det var verkligen inget finlir idag men förhoppningsvis så ger det en liten inblick i vilka vegetariska och veganska alternativ som finns och kanske lite inspiration till studenter där ute och självklart även andra matlåde-människor.

Om du är den typen av person som vill laga mat efter recept så ber jag om ursäkt för några riktiga recept kommer jag tyvärr inte kunna bjuda på. Jag lagar själv väldigt sällan mat efter recept utan brukar utgå från olika baser (linser, quinoa, hirs, amarant, pasta, ris mm) och sen välja det färska (frukt, grönt, rotsaker mm) efter säsong. Utifrån det jag har skapar jag sedan olika rätter. Jag använder egentligen bara recept om jag behöver veta några detaljer i hur man tillagar en viss rätt. Det absolut bästa med vegetarisk mat är att det är enkelt och det går att variera otroligt mycket. Man behöver alltså inte vara bra på att laga mat för att laga vegetariskt och en och samma rätt går att göra på väldigt många olika sätt (lägg märke till att slutet på den meningen rimmade).

Jag fick då ihop 3 olika rätter idag vilket man kan säga var en utmaning då det utrymme som jag lagar mat i inte riktigt är ett kök.. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det men jag har liksom en ugn i storlek av en mikro med två plattor uppe på och denna låda står i hallen i min lilla lägenhet. Därför blev det kanske inte direkt typiska super-fräscha-blogg-matbilder heller men bättre än ingenting. Förklaring på vad detta är hittar ni under bilderna!

Matlådor

Bönpastagratäng  (vegetarisk)
Valfri bönpasta (proteinrikt och ett bra alternativ till den ”vanliga” pastan som mest är tomma kalorier), lite krossade tomater, paprika, svamp (jag använde champinjoner), ost, oliver och kryddor efter smak. En pastagratäng innehåller nog oftast ägg men jag har sällan det i kylskåpet så det fick bli utan vilket fungerade det med. Jag har aldrig gjort just den här rätten förut men den blev bättre än väntat och går väldigt snabbt att göra om pastasorten man använder har kort koktid.

Rostade rotsaker i ugn (vegansk)
Potatis, morötter, sötpotatis, vitkål, lök och lite olivolja över. Det här är ju det klockrena exemplet på maträtt som går att variera otroligt mycket! Bara välj rotsaker efter säsong och vad man tycker om. Jag använder inte alltid kryddor på den här rätten men det föredrar nog de flesta. Ett tips är att toppa med frön/nötter och torkad frukt.

Linsgryta (vegansk)
Linser, krossade tomater, vatten (kan bytas ut mot t.ex havredryck), grönsaksbuljong, tomater, paprika, stjälkselleri, rödlök, kryddor och olivolja. Grytor är ju väldigt enkla (eftersom dom liksom bara ska koka) och man kan ju ha väldigt många olika sorters grönsaker och rotsaker i. Linserna kan förslagsvis bytas ut mot hirs, amarant eller quinoa. Nästan omöjligt att få en gryta att se god ut på bild förresten, haha..

Trevlig söndag allesammans!

Kommentera

