Sommar i P1 2016 – mina favoriter

En av de sakerna som jag förknippar väldigt mycket med sommaren är Sommarprat. Även denna sommaren har jag lyssnat mig igenom skapligt många avsnitt under träningspass, långa resor, promenader och stunder i skog och mark. Vissa sommarprat har varit bättre än andra och jag tänkte nu lista mina favoriter från den gångna sommaren! Har du aldrig lyssnat på sommarprat så är mitt tips att lyssna på några nu under hösten, kanske så kan du börja med något av dessa?

Johan Olsson – Skidåkare
Kanske inte så oväntat att jag som skidåkare skulle gilla just Johans sommarprat men det är jag väldigt säker på att fler, även icke-skidåkare, gjorde. Ett mysigt sommarprat med intressanta delar om mental träning, uppoffringar och självklart idrottsminnen som fortfarande framkallar gåshud att höra om.

Gunhild Stordalen – Läkare, Miljöaktivist
Jag minns så väl när jag lyssnade på Gunhilds sommarprat. Jag var i Norge vid vår ”hytte” i Namsos och satt uppe på ett litet berg för mig själv en eftermiddag och lyssnade verkligen uppmärksamt på varje ord av hennes helt otroliga berättelse. Att jag var för mig själv var tur, för tårarna fullkomligt sprutade. Det här var utan tvekan årets bästa sommarprat enligt mig. Ta dig tid att lyssna!

Gloria Ray Karlmark – Patentingenjör, Medborgarrättskämpe
Ett otroligt viktigt sommarprat. Gloria var år 1957 en av nio afroamerikanska elever som försökte och lyckades studera på den helvita skolan Little Rock Central High School. I sitt sommarprat berättar hon om kampen mot rasismen och om hur händelsen blev ett av startskotten för den afroamerikanska medborgarrättsrörelsen. Som sagt, ett viktigt sommarprat.

Sara Mohammad – Opinionsbildare mot hederskultur
I detta sommarprat får man lyssna till en väldigt personlig och ärlig berättelse om Saras uppväxt i Irakiska Kurdistan och hur det var styrt av religiösa och traditionella värderingar. Jag minns hur jag nästan blev lite chockad över hur hon väldigt öppet och ärligt berättar om två smärtsamma händelser i hennes liv: könsstympning och tvångsäktenskap. Detta sommarprat var skakande och lämnar nog ingen oberörd.

Carolina Klüft – F.d. Friidrottare, Programledare
Vilken förebild, vilken inspiration. Carolina pratar om så mycket mer än bara hennes idrottskarriär. Hon pratar om vikten med att bygga upp en stark självkänsla som inte baseras på bara prestationerna inom idrotten och om att bekämpa sina rädslor. Det här avsnittet lyssnade jag faktiskt på två gånger!

Silvana Imam – Musiker, Artist
Igår stod Silvana för avslutningen på årets Sommar i P1 och det var en stark avslutning. Hon säger exakt vad hon tycker och följer inte för en sekund ”den svenska jantelagen”. En tuff tjej vars sommarprat innehåller många nyttiga tankeställare.

20160810_102530

Avslutar med en bild från en annan favorit från sommaren som varit: min första dag i Luleå

 

Kommentera

