Chokladpannkakor med blåbär

Ja, det är precis lika gott som det låter och varken mer eller mindre nyttigt än vanliga pannkakor. Det enda som skiljs åt från de vanliga är egentligen bara kakao. Jag följer inte ens recept när jag gör pannkakor så jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det här men jag antar att det bara är att följa ett vanligt recept för antingen klassiska pannkakor eller amerikanska pannkakor (om du föredrar mer fluffighet) och sen tillsätter du kakao, simple as that!

Jag har sällan ägg i kylskåpet så jag gör för det mesta pannkakor utan ägg och för att det då ska bli bra så finns det olika veganska varianter på äggersättningar. Det finns många olika sätt att ersätta ett ägg på men här är några:

  • 1 msk chiafrön + 3 msk vatten, blanda och låt stå en liten stund
  • 1/2 mosad banan
  • 3 msk nötsmör
  • 1 msk sojamjöl + 2 msk vatten

Alla dessa varianter har en bindande effekt och var och en motsvarar ett ägg. För helt veganska pannkakor kan man även byta ut smöret mot lite olja och byta ut mjölken mot vatten eller t.ex havredryck (eller blanda dessa två). Själv gör jag nästan alltid helt veganska pannkakor och det både smakar lika bra som ”vanliga” och är enkelt. För att få mer protein- och fiberrika pannkakor så kan jag tipsa om att byta ut delar av mjölet mot sojamjöl, grahamsmjöl, dinkelmjöl eller kikärtsmjöl.

Chokladpannkakor

Veganska chokladpannkakor toppade med blåbär, solrosfrön och kanel

Kommentera

