Yoga-utmaning: 50 dagar

Yoga-utmaning var det ja! Någonting alldeles underbart som jag brukar göra några gånger om året. Just denna gång bestod min utmaning av solhälsningar i 50 dagar. Jag har alltså gjort solhälsningar (fritt antal) varje dag under de senaste 50 dagarna. 296 solhälsningar blev det till slut. Det är en variant av en yoga-utmaning och det finns många fler. Några förslag skulle kunna vara 10, 30 eller varför inte 365 dagar av yoga, alltså att man gör valfri typ av yoga (ashtanga, kundalini, yinyoga, meditation osv) under så lång tid som man vill, allt från 5 minuter till 90 minuter räknas!

Varför ska man då göra en yoga-utmaning? Det är ett alldeles utmärkt sätt att komma igång med eller återuppta sitt yogautövande eller vilken annan träningform som helst för den delen! Genom att göra något varje dag under en lite längre tid så skapar man en rutin och då blir det lättare att upprätthålla det längre fram. Nu på hösten när alla ska tillbaka till plugg och jobb brukar det vara så att många pratar om att man vill ”hitta tillbaka till sina träningsrutiner” och det låter ju som en jättebra idé tycker jag. Kanske skulle en yoga-utmaning då vara något för just dig? Läs vidare längre ner för tips på hur du kan komma igång!

Idag var den sista och 50e dagen på min yoga-utmaning och nu har jag hittat tillbaka in i det och blivit påmind om varför jag ska fortsätta framöver med att yoga varje dag. Jag mår helt enkelt så sjukt bra av det. Jag valde att påbörja utmaningen dels för att jag insåg för 50 dagar sen att efter min operation kommer jag inte kunna göra mina solhälsningar eller stå på huvudet på ett tag. Därför ville jag passa på innan jag tvingas till en tids avbrott från det. Jag ville även göra denna utmaning för att återfå kraft och energi. Att fatta beslutet om operation gjorde mig väldigt tom på motivation och jag visste att yoga alltid kan ge mig gnistan tillbaka. Den saken hade jag rätt om. Innan den 20 september, då jag ska operera knät, tänker jag fortsätta yoga varje dag men från den 21 september får jag ägna mig åt meditation och olika andningsövningar (väldigt härligt det med) innan jag är tillbaka på mattan igen.

Om mig

Hur planerar och genomför du då en yoga-utmaning? Det är inte alls så svårt och du kan börja imorgon om du så vill det. Allra viktigast är att inte göra det för krångligt för dig själv utan om du är nybörjare så kan du ta del av filmklipp på Youtube (tipsar om Yogamala!) eller testa online-tjänsten Yogobe. För att få det att fungera så är lite planering bra, tänk igenom när du ska yoga kommande dag och vad du ska göra. För att enkelt få en överblick och lite ökad motivation så kan det vara kul att skriva upp din planering och sen all yoga du gör. Eller gör som jag och rita upp ett litet ”yoga-schema” över din utmaning!

20160714_223921

Det här schemat ritade jag upp innan jag påbörjade utmaningen, fritt fram att låna!

20160829_181152

Sen skrev jag in hur många solhälsningar jag gjorde varje dag

För att kunna genomföra utmaningen så får man ibland vara kreativ då det kan bli lite svårt att få ihop vissa dagar. Ett exempel jag kan dela med mig av var när jag spenderade två nätter i rad på tåg och inte hade möjlighet att göra solhälsningarna under dagen. Då får man göra det bästa av situationen och tro det eller ej, men solhälsningar funkar fint i en sovvagn!

2016-08-18 09.53.00

Oskarp snapchat-bild..

Jag inser nu att jag inte har en kontakt-sida klar ännu men vill du ha hjälp, få mer inspiration, svar på frågor och funderingar eller bara säga hej så är det bara att höra av sig eller skriva en kommentar!

Lycka till, kör hårt och NAMASTÈ

Kommentera

