Träning inför operation

snapchat-3842261866531673701

Det var alltså någon gång under de sista dagarna i juni som jag bestämde mig för att det skulle bli en knäoperation trots allt. Sen har jag gått och väntat på att få denna knäoperation avklarad vilket jag också nu ska få imorgon. Tiden däremellan har varit vacklande och ostadig på flera olika sätt. Hela juni månad var bara tom. Jag skulle kunna dra en jämförelse mellan min träningsmotivation och ett cykeldäck, hoppas du kan hänga med.. Under de senaste två åren de gånger det hänt incidenter med mitt knä som hindrat mig från att träna som jag önskat i någon vecka (ibland lite längre) har motivationen i form av cykeldäcket fått lite pyspunka, men det går ju absolut att laga för att kunna rulla vidare. Vid den incidenten i slutet av juni som fick mig att besluta mig för operation så skulle man kunna säga att cykeldäcket fullkomligt exploderade. Det tog tvärstopp och det som följde var tomhet och en orkeslöshet som jag aldrig tidigare upplevt. Det tog mig tre veckor innan jag klarade av och orkade göra någon form utav enkel träning, och då i kanske 10 minuter. Och då berodde det egentligen inte så mycket längre på mitt onda knä som inte hindrade mig från att börja försöka mig på lite träning tidigare. Jag orkade helt enkelt inte. Det jag började med efter dessa veckor av minimal energi var yoga. Jag påbörjade den Yoga-utmaning som jag nyligen avslutade. Några trevande solhälsningar var det som sakta fick mig på fötterna igen.

Under resten av sommaren och början av hösten har jag inte på något som helst sätt tagit mig tillbaka till mitt ”vanliga skidskytteliv” utan det kommer jag först att göra steg för steg en period efter operationen. Träningen har istället handlat om att förbereda mig inför operationen och om att hitta tillbaka till träningsglädjen. Jag fullkomligt älskar ju egentligen träning i alla dess former men nu när jag har lite distans till de första veckorna efter beslutet om operationen så tror jag att det blev lite som en sorg för mig att hantera. Kanske till och med en känsla av misslyckande. Jag förlorade kanske energin och glädjen för att jag insåg där och då att det skulle dröja en ganska lång tid innan jag skulle kunna träna som jag ville igen.

Träningen då nu inför operationen har dels bestått av en hel del styrka, för hela kroppen men med fokus på det ben som ska opereras. Mitt vänstra ben skulle helt enkelt bli starkt inför operationen då man tappar mycket muskelmassa den första tiden efter operation. I övrigt har träningen varit väldigt simpel och ”motionärig” för att bara underhålla kroppen och hjärta-lungor. För att summera så har jag gjort träning som fått mig att må bra och dra på smilbanden lite extra. En hel del yoga, cyklande och lååånga promenader och turer i skog och mark. Ungefär så. Väldigt långt ifrån den träningsbelastning jag är van vid men ärligt talat det enda jag klarat av och orkat med rent mentalt.

Det var någonstans vid flytten upp till Luleå som jag kände att energin kom tillbaka och jag började känna igen mig själv igen. Även om det tog en lång tid, från slutet av juni till nu, så känner jag mig redo både fysiskt och mentalt för operationen imorgon. Jag hoppas och tror att energin nu finns hos mig igen för att ta mig an rehabiliteringen på bästa möjliga sätt. Längre än så tänker jag inte just nu utan nöjer mig med att längta tills dess att jag får lägga undan kryckorna. Små mål, steg för steg.

traning

Dessa bilder visar nog min träningssituation under sommaren ganska väl. Mycket skog som sagt. Bilden till vänster är en bild av ett knäskydd som jag har använt lite av och till under det senaste året. Det har jag använt betydligt mer under sommaren bara som säkerhetsåtgärd för att inget tokigt skulle hända innan operationen.

Det blir mest troligt inget bloggande nu på ganska många dagar då jag ska knapra smärtstillande och återhämta mig. Hörs, hej!

Kommentera

