En otroligt inspirerande föreläsning

Vet du vem Aron Anderson är? Om svaret på den frågan är nej så råder jag dig verkligen att ta reda på det och här kommer inledningsvis en kort beskrivning:

Aron är idag föreläsare, äventyrare och inspiratör. När han var 7 år gammal drabbades han av cancer och när han var 9 år opererades han och hamnade i rullstol. Sedan dess har han rest jorden runt på massor av olika äventyr med syftet att inspirera andra att kämpa för att uppnå sina mål och följa sina drömmar. Han är ambassadör för Barncancerfonden och har under de senaste 2 åren hjälpt till med att samla in mer än 3,5 miljoner kronor till forskningen. Han har deltagit i fyra Paralympics (i tre olika sporter), åkt Vasaloppet sittandes, cyklat armcykel till Paris och blev den första personen i rullstol att bestiga Kebnekaise. Just det, han har simmat över Ålands hav med bara armarna, genomfört en Svensk klassiker och bestigit Kilimanjaro i Afrika också. Hans nästa äventyr är att åka skidor sittandes till Sydpolen. Ja som ni hör så är Aron Anderson ungefär en superhjälte!

Foto_MalinIngevald_AronLive_AronAnderson (3).JPG
Mer om Aron hittar du på hans hemsida HÄR!

Förra veckan kom han till LTU för att hålla i en föreläsning och den lämnade knappast någon oberörd. Hans berättelse var otroligt fängslande och stark med dess höga toppar och djupa dalar. Aron är ordet kämpaglöd personifierad och ett praktexemplar för hur avgörande vår attityd är för hur vårt liv ska komma att forma sig. Han sa allt det som jag verkligen behövde höra just där och då och påminnas om inför operationen. Att bara lyssna på han i en timme gav mig mängder med energi.

De tre främsta budskapen jag tog med mig från föreläsningen kan kännas nog så simpla men är ändå nyttigt att få höra ibland och påminna sig själv om:

  • Se dina möjligheter!
  • Sluta aldrig kämpa.
  • Låt ingen bestämma vad som är möjligt för dig.

Nu ska jag inte besegra cancer här men dessa är saker som går att applicera på både större och mindre hinder i livet. Han delade med sig av mentala strategier, fler motiverande budskap och även några egna tips på hur det blir lättare att kunna nå sina mål. Två av tipsen kring att uppnå mål som jag tog med mig och kände att man kan använda sig konkret av i livet var dessa:

  • Ta hjälp av och håll kvar vid fasta och trygga rutiner. Eftersom strävandet efter ett mål oftast innebär att utmana sig själv och kasta sig ut i nya saker och erfarenheter så är det viktigt att ha en trygg grund att stå på. Att ha något att kunna luta sig mot och finna återhämtning i när du stöter på motstånd.
  • Synliga mål. Det här handlar om att göra sina mål synliga för sig själv genom påminnelser i form av exempelvis bilder eller lappar med ord eller meningar. Vilken bakgrundsbild har du i telefonen? Sitter det något särskilt på ditt kylskåp? Vad är det sista du ser innan du somnar på kvällen och det första du ser när du vaknar? Det går alltså att placera ut sina målsättningar runt omkring sig i sin närmaste miljö och på så vis påminna sig själv om det dagligen.

Målbild.jpg

Bilden till vänster är en bild från förra vintern som skulle kunna fungera alldeles utmärkt som ett synligt mål för mig. En tur på breda skidor genom skogen upp till en tjärn på vårkanten. Det är skidåkning med riktigt hög grad av njutning och glädje det, och något som jag kan se fram emot att få göra mot slutet av vintern. Ett långsiktigt mål som känns lustfyllt och som inte på något sätt är kopplat till prestation.

Bilden till höger är då läget just nu. Omlindat knä, stödstrumpa över hela benet, ett rejält kylbandage och högläge. Operationen i tisdags gick bra men de första dagarna är ju inte roliga. Hela benet är väldigt ömt och allt smärtstillande har ju diverse bieffekter. För min del blev det mest mycket trötthet och svårigheter att fokusera på exempelvis lite plugg som jag gärna hade gjort. Igår började jag må betydligt bättre då muskelstyrkan i benet började komma tillbaka samtidigt som ömheten minskade. Rörligheten förbättras steg för steg och energin kommer sakta men säkert tillbaka. Så jag skulle nog säga att jag mår rätt okej trots allt.

Avslutningsvis, får du någonsin möjligheten att gå på en föreläsning av Aron Anderson, så ta den chansen.

Trevlig helg allesammans!

Kommentera

