Vegetarisk tacos och kanske världens kortaste promenader

Nu har det gått över en vecka sen det senaste inlägget och den veckan har mest bestått av återhämtande, smärtstillande, rörlighetsövningar, studier efter dagsform och ork, en hel del serier och filmer och ännu mer återhämtande. Jag har även under de senaste dagarna börjat träna på att gå med och utan kryckor både inomhus och utomhus. Vi snackar promenader på några hundra meter, men det är väldigt mycket bättre än ingenting och jättebra träning för tålamodet. Extremt korta sträckor är dessutom det enda jag kan och får gå just nu för att undvika att mitt knä ska svullna och göra mer ont än vad det gjort hittills. Min energi börjar sakta komma tillbaka och jag ser fram emot att om en vecka få träffa min sjukgymnast i Luleå för första gången och påbörja rehabiliteringen på allvar.

kryckpromenad

Höstfärgerna har även nått Kungsör

Jag tänkte också att jag skulle kunna dela med mig av ett extremt enkelt vegetariskt matförslag, nämligen tacos. Det slog mig i helgen som var, när vi lagade det hur man egentligen kan göra i stort sett vilken ”vanlig” maträtt som helst till vegetarisk. Det går att hitta receptförslag på i stort sett allt för hur man kan förändra en maträtt som brukar innehålla kött till en maträtt som lika gärna kan göras utan kött. Jag tycker det är så oerhört viktigt att vegetarisk/vegansk mat ska vara lätt att laga. Man måste inte göra egna rödbets-broccoli-kikärts-zucchini-biffar om man inte vill det. Just den kombinationen är nog heller inte ens en veg-biff som existerar för den som undrar. Enkelt kan absolut vara gott. Tacos går att variera på massvis av olika sätt. Vi gjorde en traditionell variant men bytte bara ut köttfärsen mot en ”varm röra” av stekt lök, paprika och zucchini. Det går ju egentligen att använda fantasin och hitta på lite vad som helt när man lagar tacos.

tacos

Kommentera

