Den första snön

Tillbaka i Luleå igen efter några intensiva men himla härliga dagar i Jämtland. Hemma i Mörsil möttes jag av något lite extra härligt, vinterns första snö. Vintermänniska som man är så njöt jag av att se snön vräka ner och att få pulsa omkring i stövlar i snön med Rambo skuttandes före. Han gillar inte kylan men snön är kul. Vi är lite lika på det sättet.

20161108_132931

Ungefär så här såg vårt snöhäng ut, inte alltid lätt att vara liten

Det här med första snön är något som jag ser fram emot otroligt mycket varje år och detta år var inget undantag. Men när det vita guldet föll till marken i år så var det tyvärr inte riktigt lika magiskt som tidigare år. Det gick upp för mig hur otroligt mycket jag förknippar den första snön med att få åka skidor. I år blev det ju inte så att jag fick göra det. Jag vet om att det bara dröjer ungefär en månad tills dess att jag får börja staka lite lätt på snö men trots det så är det trist att inte få glida fram på snön redan nu. Så trots att den första snön är väldigt fint så bubblade det upp en lite bitter och sorgsen känsla inombords. Jag tror att årets första snö blev en lärorik upplevelse för mig. Det omvandlades till ett tillfälle att både testa förmågan att känna tacksamhet och att träna tålamodet. Det är alltså inte så många veckor kvar nu innan jag får damma av skidorna och njuta av snön på riktigt. För bara tanken på en kort stunds stakande på platt, vit får det att krypa i hela kroppen. Längtar något enormt mycket!

20161108_132646

Kommentera

