Att finna balansen

I yogan pratar man ofta om att centrera sig själv och kroppen. Det handlar om den fysiska och mentala balansen för att uppnå stabilitet. Jag tänker att man även kan plocka ut det här med att centrera sig ur yoga-sammanhanget och applicera det på sig själv i vardagslivet. Det kan då bli lättare att greppa och handla mer om att känna sig hemma i sin egen kropp och trivas med de tankar som fyller ut tystnaden när du är för dig själv. Hur kommunicerar du med dig själv och vilka signaler skickar dina tankar till din kropp? Stämmer tankarna överens med din egen förväntan på din kropp? Är du i fysisk och mental balans? Centrerad?

Anledningen till att jag har tänkt lite extra på det här är för att jag under helgen äntligen för första gången på länge, kanske rentav flera år, landade i någon typ av balans. För första gången på länge så är jag liksom hemma i min kropp och det är en så himla stor lättnad. Jag är inte i närheten av alla förväntningar som jag har på hur min kropp ska kunna prestera, men jag tror att jag är i balans för hur det rimligtvis borde kunna få vara just nu. Det kanske bara är alla olika små (men samtidigt väldigt stora) steg som gör det. Jag vet efter att ha testat att skidåkningen fungerar. Jag får ta mig igenom utmaningar i rehab-väg som jag inte ens kunde tänka på för någon vecka sedan utan att det vände sig i magen. Jag är tillräckligt smärtfri för att yoga lite igen. När jag tänker på det så är det faktiskt ganska många olika saker som jag varit mentalt uppslukad av ofta, men inte riktigt kunnat klara av fysiskt. Det skapar obalans.

Mina mentala förväntningar börjar kanske alltså för första gången på länge stämma överens med mina fysiska förväntningar. Där har vi det här med att vara centrerad. Att vara hemma i sin kropp utan att uppleva ett mentalt eller fysiskt motstånd. När jag skrev den första meningen visste jag inte riktigt vart jag ville komma om jag ska vara ärlig, men bitarna föll som på plats när jag lät det sjunka in lite. Så vad händer med dig om du ställer dig själv samma frågor? Stämmer tankarna överens med din egen förväntan på din kropp och är du centrerad?

Kommentera

