Den där första hela känslan

”Jag är hel” är något jag egentligen kunnat säga länge nu sen den dagen jag fick mitt knä ihoplappat. ”Jag känner mig hel” är däremot något helt annat som jag inte sagt tidigare under det senaste året. Eller om jag ska vara riktigt ärlig så är det nog närmare bestämt 3 år sen som jag kunde säga det med total ärlighet. Men vad är det då som kan skapa en faktisk känsla av att vara hel? För mig handlar det om att känna sig obehindrad, fri, fungerande, stark och stabil. När känslan av att vara hel infinner sig så är det jag som har kontroll över min kropp. Samma kropp kan jag också lita på fullt ut och samarbeta med. Med det sagt så kan man sammanfatta det hela med att ”Jag är hel” enbart är något fysiskt, alltså ett konstaterande av att något trasigt har blivit lagat. ”Jag känner mig hel”, däremot är utöver det fysiska även något oerhört mentalt. För att jag skulle kunna ta tillvara på det operationen innebar och sedan dra nytta av det så har det krävts en enorm mental insats. Hela min rehabilitering har varit en mycket större mental utmaning än vad den har varit fysisk. Det har liksom funnits mer än bara knät som jag behövt lappa ihop.

Varje tillfälle på gymmet med min fysioterapeut, varje ny övning och nytt steg har varit lika svårt och jobbigt som det har varit upplyftande och glädjande. Oavsett vad jag har fått i uppgift att göra så har det hela tiden pressat mig till att växla upp och fortsätta framåt. Jag kan ha fått kämpa fysiskt för att klara av det där hoppet eller att ta en viss vikt men den riktiga kampen har varit den mentala. Ofta har rädsla, obehag och tvivlande kommit krypande. Det är känslor och tankar som väger tyngre än de vikterna som gymmet har att erbjuda. Och det krävs lite mer styrka och mod för att hantera dem.

Från allra första dagen av den här resan har jag bitit ihop, jobbat på och försökt få ut så mycket som möjligt av erfarenheterna längs vägen. Genom de bättre och sämre dagarna har jag hela tiden målat upp en bild av och sett fram emot att inte bara kunna säga att jag är hel, utan att även känna det. I hela kroppen. För att utöver det kämpiga även kunna lära mig saker och njuta av processen så har jag haft ett antal delmål, eller mer som en lista av saker att längta efter och se fram emot. De allra första delmålen/punkterna handlade om saker som att få ställa undan kryckorna, ha en normalt fungerande vardag och att kunna gå utan smärta. Lite längre fram i tiden påminde denna lista mig om lite tyngre saker som att kunna yoga, åka skidor och springa. I slutet av listan, som jag nog faktiskt nått fram till nu, hade jag för ett år sedan skrivit ner att jag längtar efter att få träna fritt på mina egna villkor, kunna kliva tillbaka in i Militärlandslaget, delta i tävlingar och bli friskförklarad.

Jag blir alldeles rörd av att tänka på det men bara nu under de senaste veckorna så har den där efterlängtade känslan av att vara hel börjat sprida sig i kroppen. Äntligen! Det är som att något bara har lossnat och jag kan börja känna igen mig själv igen. Jag känner igen den där tjejen som njuter av långa löpturer i skogen, trivs i sin egen kropp, älskar att fylla dagarna med rörelse, drömmer stort och vet vart hon vill. En liten skillnad nu bara är att jag inte tar något av det där för givet längre. Jag vill inte heller ta det för givet igen, på samma sätt som jag inte vill glömma bort hur det senaste året har bidragit till att forma och förändra mig både i och utanför det idrottsliga sammanhanget. För utan det så hade jag varken varit eller känt mig så obehindrad, fri, fungerande, stark och stabil som jag gör idag.

20170727_170054

För att knyta ihop det här på ett mysigt sätt i yogisk anda vill jag dela med mig av en meditationsfras som jag burit med mig och blivit fäst vid. Den handlar om att visa omtanke och medkänsla för andra människor men den kan även vändas på och riktas mot en själv genom att byta ut ”you” mot ”I”.
|May you be free of pain and sorrow. May you be well and happy.”|

Kommentera

