Jag behöver yoga som en del av mitt idrottande

Det är en sak som jag kommer fram till här i livet gång efter gång. Jag behöver yoga, helst varje dag, på samma sätt som jag behöver träning, mat och sömn. Jeg trenger yoga, rett og slett! Okej, jag skakar av mig Skam-tvångstankarna och återgår till ämnet.

20170801_092009

Denna dagliga yogapraktik som jag strävar efter handlar inte om ett behov av att göra solhälsningar och stå på huvudet, även om det är fysiska bitar som jag tycker är roligt. Det centrala för mig med att förankra yoga i mitt vardagliga liv är att varje dag, så ofta som möjligt, hitta tillbaka till andningen. Det är kärnan, alltid. För oavsett om jag pluggar, jobbar, tränar, chillar, diskar eller skjuter så blir allt så galet mycket bättre med en medveten andning. Lugn, fokus, energi och närvaro. Det är vad denna enkla, självklara och viktiga andningen kan medföra dagens alla timmar och minuter. Det är genom yogan som jag ger andningen det utrymme och den tid som behövs för att jag ska kunna utforska och lära mig mer om den styrka som den besitter. Det är genom yogan som jag, steg för steg, kan lyckas ta med mig lärdomarna utanför mattan och tillämpa det i allt det andra. Det där andra som kallas för livet och som i mitt fall både behöver och blir bättre på alla plan med yoga.

20170801_132807

Jag tror nu att jag lyckats understryka hur andningen är det centrala i mitt yogautövande. Sen finns det självklart även fysiska aspekter som jag uppskattar och tänkte därför även kort beskriva dessa. Yoga är en tradition som sträcker sig otroligt långt tillbaka i tiden och de äldsta, noga genomtänkta, yogaformerna utövar vi väldigt mycket på samma sätt som vi gjorde när de första yogisarna började utöva yoga. Varje asana (yogarörelse) är perfekt balanserad och det finns ett tydligt syfte med dess ordningsföljd. Att det finns en bakomliggande plan med det man gör på mattan är dels väldigt tryggt men ger framförallt en fantastisk effekt på kroppen. Min upplevelse är att varje yogapass startar processer i kroppen och liksom får allt att falla på plats. Efter att ha fått svettats loss på mattan och jobbat med dessa olika asanas så sprider det sig en känsla i kroppen som säger mig att nu är allt bra. Allt det inombords och i det yttre som kan spreta åt alla håll och kanter under dagen dras tillbaka in och finner sin plats igen. Kropp och själ får liksom flätas samman och påminnas om hur det ska vara.

Jag förstår om du som läsare har svårigheter med att se hur allt det här har med skidskytte att göra och jag inser att allt detta som är självklart för mig, kanske inte är lika självklart för dig. Jag är däremot ganska säker på att de som läser detta och brukar spendera tid på en yogamatta känner igen sig och det beror på att yoga inte är något teoretisk, det är något som behöver upplevas och utövas. Så om du känner att du inte riktigt hängde med i detta inlägget men gärna vill förstå det på ett mer praktiskt plan, du vet precis vad du ska göra. YOGA!

One thought on “Jag behöver yoga som en del av mitt idrottande

Kommentera

